Er zijn verschillende redenen te bedenken, waarom het nuttig is een website
te hebben. Er zijn bovendien verschillende manieren om een bedrijf op internet
te presenteren. Maar één ding weten wij heel zeker: een goede
site moet toegesneden zijn op het bedrijf. Elke site is volgens ons maatwerk.
Daarom beginnen wij het maken of restylen van een site met een gratis en
geheel vrijblijvend oriënterend gesprek. Aan de hand daarvan zetten wij
op een rijtje wat u met de site wilt bereiken, welke informatie u online wilt
zetten en wat uw huisstijl is.
Met de informatie die wij verkregen hebben uit het oriënterende gesprek
maken wij een schetsontwerp en een offerte. Op basis hiervan kunt u een gefundeerde
keuze maken. Natuurlijk kunt u ook nog wijzigingen en aanvullingen doorgeven,
waarna we kunnen starten met de daadwerkelijke bouw van de site.
Er zijn verschillende redenen te bedenken, waarom het slim is om een
website te hebben. Hier een kort overzicht.
Naamsbekendheid
Allereerst biedt een eigen website u de mogelijkheid om te adverteren voor
een breed publiek. Uw informatie is altijd (zeven dagen per week, 24 uur per
dag) toegankelijk voor uw klant. En die klant is in steeds grotere mate op
het internet te vinden. In juni 2001 maakte al meer dan de helft van de Nederlanders
boven de 18 jaar gebruik van internet. En dat aantal is stijgend.
Informatie
Steeds meer bepaalt de consument wat hij wil, waar hij zoekt en waar hij koopt.
Uw klant zal zich steeds meer eerst op internet oriënteren over een product,
voordat tot aankoop wordt overgegaan. Andersom betekent dat, dat u er vanuit kunt
gaan dat de bezoekers van uw website voor een groot deel tot uw doelgroep
zullen behoren. Dat is nog eens anders dan met reclamedrukwerk en advertenties,
waarvan een groot deel ongelezen in de doos oud papier verdwijnt.
Marketing
Door middel van uw website kunt u informatie vergaren over uw klanten. Door
middel van een poll of invulformulier kunt u verschillende zaken te weten
komen, om vervolgens uw klanten op de hoogte houden van bijvoorbeeld nieuwe
producten of aanbiedingen. Het contact met uw klanten is via internet heel
direct en interactief. Dat maakt een voortdurende wisselwerking mogelijk.
Ook uit de statistieken die aan een website te koppelen zijn, kunt u heel
wat informatie halen.
Service
Maar door uw website op internet te plaatsen kunt u uw klanten ook op verschillende
manieren ondersteuning bieden. Denk aan het verstrekken van informatie en
documentatie en het bieden van after sales services.
Internet is een interactief medium. Er zijn steeds meer mogelijkheden om direct
in contact te treden met uw doelgroep. Dat kan gaan van informatieaanvraag
en klachtenformulier, tot het laten doen van electronische bestellingen. Uw
voordeel kan dan zijn: minder telefoonbelasting.
Concurrentie
Uw concurrenten presenteren zich mogelijk ook al op het internet. Reden te
meer om dat ook te doen, als u niet wilt dat een deel van uw klanten overstapt
naar de concurrent, omdat die wel zeven dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar
is. Bedrijven krijgen door het hebben van een eigen website toch een meer
vooruitstrevend en innovatief imago. U gaat met uw tijd mee!
Er zijn verschillende manieren om uw bedrijf op internet te positioneren.
Welke webstrategie het beste werkt is per branche en per bedrijf verschillend,
maar globaal is er de volgende keuze, waarbij er ook combinaties gemaakt kunnen
worden.
Direct seller
De website wordt gebruikt om direct aan de eindafnemer te verkopen. De tussenschakels,
zoals groothandels, distributeurs en dealers, worden overgeslagen. Eventueel
wordt de website voorzien van een database met daarin gegevens over de bezoekers,
zodat het bedrijf ze beter van dienst kan zijn. Speciaal geschikt voor: producenten,
aanbieders van bijvoorbeeld reizen, de bouw.
E-tailer
De website wordt gebruikt om het bestaande assortiment ook via internet te
verkopen. De doelgroep is min of meer hetzelfde als die van het bedrijf. Deze
strategie wordt vaak gebruikt in combinatie met de digitale folder of interactieve
infobalie. Speciaal geschikt voor: groothandel, detailhandel, hotels, theaters,
pretparken.
Infomediair
De website wordt gebruikt om kennis te delen met de bezoekers. Hierdoor wordt
de eigen autoriteit op een bepaald gebied onderstreept, waarmee men hoopt
orders binnen te halen. Speciaal geschikt voor: banken, verzekeraars, notarissen.
Marktplaats
De website wordt gebruikt om vragers en aanbieders samen te brengen. Het kan
gaan om bijvoorbeeld vacatures, een veilingsite of een vraag- en aanbodplek
voor een specifieke groep.
Digitale folder
De website wordt gebruikt om informatie te verschaffen over het bedrijf. Eigenlijk
kan het omschreven worden als een digitale bedrijfsbrochure. Vaak wordt klanten
de mogelijkheid geboden om via een e-mailformulier contact op te nemen.
Interactieve infobalie
De website wordt gebruikt om de bereikbaarheid en service te vergroten. Bezoekers
kunnen niets kopen, maar wel veel informatie vinden en eventueel iets bestellen.
Als ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in het product, worden ze doorverwezen
naar de winkel. Deze strategie wordt vaak gebruikt in combinatie met de direct-seller
strategie. Speciaal geschikt voor: producenten (industrie), verzekeraars,
restaurants en bars.